Wednesday 17 October 2012

 

Makanan Tradisional Kaum Cina 

CHAR KWAY TEOW

Char kway teow merupakan hidangan mi yang paling terkenal di Malaysia.Ia digoreng diatas api yang kuat dan panas dengan kicap,sos cili,telur,udang,kerang,
taugeh dan kucai Cina. Bagi kaum Cina, char kway teow mestilah digoreng dengan lemak daging untuk memastikan kewangian makanan tersebut.Char kway teow membekalkan nutrien dan tenaga yang mencukupi kepada seseorang individu.Makanan tradisional ini amat murah dan harganya berpatutan. Makanan ini juga boleh didapati di mana-mana restoran cina ataupun di pasar malam.


   Char kway teow yang paling terkenal di Malaysia ialah Penang Char Kway Teow. Semua orang dari pelbagai tempat sering mengunjungi Penang untuk merasai keenakan dan kelazatan makanan tradisional ini.Char kway teow juga amat terkenal di negara lain. Contohnya, negara Brunei,Singapura dan Indonesia. Char kway teow ialah makanan tradisional yang paling terkenal dalam kalangan kaum Cina dan disukai orang ramai.



 
DIM SUM





Ini merupakan chee cheong fun. Ia juga salah satu makanan tradisional Dim Sum. Chee cheong fun diliputi dengan kicap dan cili. Terdapat juga udang dalam chee cheong fun.


Di restoran-restoran Cina yang menjual Dim Sum sebagai sarapan pagi, ini merupakan cara makanan tradisional tersebut dihidangkan kepada pelanggannya.
  


Dim sum bukan sahaja makanan kukus tetapi ia juga merangkumi makanan-makanan yang digoreng seperti gambar yang ditunjukkan diatas. Terdapat juga pelbagai roti atau bun kecil yang dihidangkan.
Makanan tradisional ini ialah nasi pulut yang terkenal dalam kalangan kaum Cina.Nasi pulut ini disukai oleh orang ramai di seluruh negara.

Makanan ini ialah siew pau. Siew pau mempunyai 2 jenis iaitu siew pau besar dan siew pau kecil. Bahan-bahan dalam kedua-dua siew pau adalah hampir sama dan cara memasak ialah mengukus. Cara siew pau dihidangkan amat istimewa iaitu dalam bekas buluh.
Chinese Food
Chinese Food

Pelbagai perisa, aroma dan jalinan masakan Cina pastinya akan membuka selera.

Sesetengah masakan Cina adalah mudah manakala yang lainnya pula merupakan masakan mewah dan eksotik, tetapi semuanya adalah untuk memenuhi citarasa anda. Gaya paling popular masakan Cina di Hong Kong adalah Kantonis, Chiu Chow dan Shanghai. Kantonis dan Chiu Chow masing-masing beradal dari wilayah yang China yang sama di Guangdong, tetapi berbeza dari segi gaya dan perisanya. Banyak restoran juga pakar dalam sajian makanan vegetarian, masakan Peking yang termasyhur dan kelazatan perisa masakan Hunan dan Szechuan.

Bagi mengalami pengalaman sebenar, minumlah sebotol wain Cina. Ketika proses penyulingan dan perasa, wain ini adalah benar-benar berbeza dan berbaloi untuk mencubanya. 



Chinese
It goes without saying that Hong Kong’s culinary powers are at their peak when handling a wok and a pair of chopsticks. The Chinese have spent thousands of years perfecting flavours and experimenting with cooking creations.  Hong Kong’s Chinese chefs – both purists and innovators – are the proud heirs of this rich heritage.
Of all the varieties of Chinese cuisine, Cantonese tends to dominate the dining scene in Hong Kong. The city borders Guangdong, the Chinese province from which Cantonese cooking originates. Distinct from other types of Chinese cooking in its light seasoning, Cantonese cuisine places a strong emphasis on freshness – hence the ability of the traditional market to endure in Hong Kong alongside more modern supermarkets.
The Chinatowns of the West were dominated by people from Guangdong and Cantonese food is the most international of Chinese cooking styles – dim sum and Chinese-style barbecue being good examples. Asia's world city, however, is where this cuisine can be tasted at its most traditional and creative, sometimes on the same street.
Hong Kong is the gateway to more than just Guangdong Province though. The city has long functioned as a cultural portal to the rest of China, and for China to the world. All the major types of Chinese cuisines can be tasted in Hong Kong, including the distinct flavours of Chiu Chow, Shanghai, Sichuan, Hunan, Beijing and many more.

No comments:

Post a Comment